Két alapvető készség teszi a kezdő játékost egy jó darts játékossá: pontosságát és stratégia. A pontosság az a képességed, hogy eltalálj egy bizonyos célt. A stratégia egy döntéshozatali folyamatot, mely által eldöntöd, hogy milyen célt találj el. Aki a legtöbb tripla szektort találja el, az általában nyerni fog, de ha a másik srác is legalább annyi triplát talál el, mint te, akkor a stratégiában keresendő a különbség.
A legtöbb darts játékosnak a pontosság készségében előjöhet egy rövid szünet, amely lehet a játék elején, közepén vagy végén. Azonban egy kiváló stratégia átsegíthet ezeken a szakaszokon. Szóval, egy jó stratégia két módon tudja javítani a pontosságodat. Első az önbizalom. Nekem mindig nagy erőt ad az, amikor egy olyan játékos ellen játszom, akin látom, hogy nem tudja megdobni a saját kiszállóját. Tudom, hogy ha ezt a játékot a megfelelő stratégiával játszom, akkor elkapom őt. Második a ritmus. Azt tapasztaltam, hogy amikor a játékosok a legjobb dobásukat dobják, az azért van, mert létrehozták a saját ritmusukat a játékban. A leggyakoribb dolog, ami megzavarja a kezdő játékosok ritmusát az a stratégiának a hiánya, nagyon nehéz fenntartani egy ritmust, amikor le kell állni, és két dart között át kell számolni a dobást.
A leggyakoribb kifogások közül az egyik az, hogy "Leértem kiszállóra, de nem tudtam kidobni…”. Legtöbbször az oka enne, hogy egy ’01-es játék elején a játékos nem törődik a dobott pontokkal, ő csak megpróbál leérni kiszálló közelbe, amikor meg leér, akkor próbálja meg kitalálni, hogy mit dobjon a legoptimálisabb dupla szektorra maradáshoz. Itt van egy 501-es példa erre: a játékos 92-n van és odalép a dobóvonalhoz, 3 darttal a kezében. Ő tudja a kiszállótáblát: T20, D16 (ami nem biztos, hogy a legjobb választás, későbbiekben ezt is kitárgyaljuk, de a példa kedvéért mehet ez a kombináció). Eldobja az első dartot és csak a szimpla 20-at találja el, majd le kell állnia, ki kell vonnia a 20-at a 92-ből, majd ki kell találnia, hogy mire dobja a következőt. A játékos tudta, hová dobjon akkor, ha eltalálja a tripla szektort, de nem tudta, hogy hova dobjon akkor, ha csak a szimpla szektort találja el. A trükk a következő: matekozz, mielőtt a dobóvonal elé lépsz. Az a játékos, aki dobás előtt számol, tudja, hogy ha eltalálja a tripla 20-at, akkor mehet a dupla 16-ra, és ha szimpla 20-t talál el, akkor a tripla 16-ra fog dobni (vagy bármilyen triplára, amit szeret, hogy a 72-t két dartból ki tudja dobni, ebből sok lehetőség van...), és egy dupla 12-vel befejezi. Egy haladó játékos már azt is tudja, hogy mit fog tenni akkor, ha második darttal egy szimpla 16-t talál el. 56-ja maradt, és úgy dönt, hogy ismét vagy egy tripla vagy egy szimpla 16-os szektort fog dobni. Tehát dobás előtt emlékeztetőül ezt mondja magában: "Rádobok a tripla 20-ra első darttal, ha eltalálom, megyek a dupla 16-ra, ha nem találom el, dobok a tripla 16-ra. Ha eltaláltam második dartra, akkor folytatom a dupla 12-vel, ha nem találtam el, akkor ismét dobok harmadik darttal a tripla 16-ra." Ez elsőre bonyolultnak tűnhet, de egyre könnyebb lesz egy kis gyakorlással, és meg fogsz lepődni, mennyivel jobban fog menni a dobás. Ez a stratégia nem követeli meg, hogy memorizáld minden lehetőséget a kiszállásra, csak matekozz minden dobás előtt, mielőtt a dobóvonalhoz lépnél. (Apró megjegyzés: hogy ha már jó ideje dobálni fogsz, akkor garantáljuk, hogy már számolnod sem kell, hanem automatikusan fogod tudni, hogy mekkora értékre, hova kell dobnod, hogy a lehető legjobban gyere ki a helyzetből, ne maradjon felesleges dart a kezedben.)
Eddig elsősorban a stratégiával foglalkoztunk, de szolgálunk néhány hasznos tippel a pontosság növelésére is. A legjobb módja annak, hogy növeld a pontosságodat az az edzés, edzés, edzés. Az edzés folyamán szert teszel rutinra, ahol meg tudod mérni a fejlődésedet. Ez ki fogja kényszeríteni, hogy fejlődj, és segíteni fog a koncentrálásban. Például az edzést szeretem azzal kezdeni, hogy 100 dartot dobok 20-as szektorra és számolom, hányat találtam el: 3 pont a tripláért, 2 pont a dupláért, és 1 pont a szimpla szektorért. Minden alkalommal, amikor így kezdem az edzést, mindig próbálok legalább 1 ponttal többet dobni, mint előzőleg. Egy jó játékosnak képesnek kell lennie 100 dartból legalább 100 pontot megdobni. Az edzésben a legfontosabb, hogy fel lehessen mérni a fejlődést. Tehát ha szeretnéd számolni, hogy valóban hány dartot tudsz 20-as szektorba jutatni 100 dobásból, az meg fogja neked mutatni, hogy hány százalékban találod el a tripla szektort, és ami még fontosabb, hogy hány százalékban nem találod el. Ez a százalékarány fontos lesz a későbbi stratégiád kialakításában.
Egy másik formája az edzésnek/felkészülésnek, a nagyrészt figyelmen kívül hagyott melegítés. A speciális melegítő rutin növelheti az önbizalmat, ami kulcs a jó pontossághoz. Például egy verseny napján, mikor melegítek és felkészülök, dobok 100 dartot a 20-as szektorba, dobok 30 dartot a krikett triplákra, beleértve a bullt is, és kidobom az összes páros szám dupláját. Így tudom, hogy a nap folyamán később nem lesz gond a fontos szektorokkal, mert már begyakoroltam őket.
501 dupla kiszálló egy verseny: a játékos, aki kevesebb dartból befejezi a játékot, nyer. Leggyorsabban 9 dartból lehet végezni. Ha már be tudod fejezni 20-25 dartból, akkor már több játékot tudsz nyerni, mint veszíteni. Sok lehetőség van a táblán, hogy segítsen, hogy kiszállj a legkevesebb darttal. Először meg kell tanulnod használni az egész táblát, próbálj ki minden lehetőséget, hogy ráérezz a kedvencedre. A profik tudják, hogy minden dupla azonos méretű, és az egyiket éppen olyan egyszerű kidobni, mint egy másikat (kivéve a dupla bull). Ha vannak a darts táblának olyan bizonyos területei, amiket nem szeretsz, akkor rögtön hátrányba kerülhetsz az ellenfeleddel szemben. Sok kezdő játékos kedveli a dupla 16-ot, mert ha csak a szimpla szektort találja el, akkor is lesz 4 további lehetősége dupla 1-ig. Ha megnézünk egy haladó játékost, akkor láthatjuk, hogy nem mindig maradnak a kedvenc duplájukra, figyelve arra, hogy ne adjanak újabb három lehetőséget az ellenfélnek. Itt a következő példa, hogy szemléltesse az előző pontokat. Egy játékos 61-en van két darttal a kezében és az ellenfele 32-n. Jól tudja, ha nem dobja ki a 61-et két dartból, akkor nagy valószínűséggel az ellenfél kiszáll 32-ről. Sok kezdő megpróbálja a tripla 15-öt, majd a dupla 8-at, mert a dupla 16-tól kezdődik a kedvenc kiszálló sorozata. De minden profi megmondja, hogy csak egy mód van arra, hogy a 61-et, két darttal kidobja: tripla 11 dupla 14. Ennek az az oka, hogy ha tripla vagy szimpla 11-et talál el, akkor még garantált harmadik dartra egy dupla szektor (dupla 14 vagy dupla bull). Egy szimpla 15-tel 46 marad, és abban a pillanatban 3 újabb dartot adtál az ellenfelednek, mert egy darttal nem tudod már kidobni a 46-ot.
501 dupla kiszálló vagy krikett játékban ökölszabály, hogy ha a tripla szektort célzod, akkor a dart eltalálhatja ennek a szektornak a szimpla mezőjét. Ha egy szimpla szektorra van szükséged, akkor a legjobb megoldás, hogy a tripla értékét célzod (vannak kivételek), hogy nagyobb valószínűséggel találd el a szimpla szektort. Ne feledd, hogy a jó játékosok is csak 15-20%-ban találják el a tripla szektort, így annak a valószínűsége, hogy a szükséges szimpla szektort eltaláld 80-85%.
Vessünk egy részletes pillantást az 501 dupla kiszállóra. Az összes kiszálló értéket három alapvető részre lehet osztani. Ezek meghatározzák, hogy hány darab tripla dobás kell a kiszálláshoz (ahhoz, hogy meg tudd dobni a duplát). Az első csoport a 170-131-ig. Ezekhez a kiszállókhoz kettő tripla és egy dupla szektor megdobása szükséges. A második csoport a 130-91-ig. Ezekhez a kiszállókhoz az első két dartból legalább az egyiknek triplának kell lennie. 90-től lefele ki lehet szállni tripla dobás nélkül. {Kivétel: 132-ről és 135-ről is ki lehet szállni csak egy tripla értékű dobással, ha az első dobás egy szimpla vagy dupla bull, és 91-től 95-ig is van lehetőség csak egy tripla megdobásával kiszállni, hogy ha az első dobás egy szimpla vagy dupla bull.} A legnagyobb kiszállók minden egyes csoportban a következők: 170, 130, 90. Amikor 200 pont környékére értél, tudnod kell, mielőtt a dobóvonalhoz lépsz, hogy hány pont szükséges ahhoz, hogy 170 alá érj. (Ebben segítségedre lesz a profi kiszálló tábla.) Ha 229-en vagy akkor tudnod kell, hogy 60 pont megdobásával nem leszel kiszállón, és ha az első két dart csak a szimpla 20-ban landolt, akkor a harmadik dartot a tripla 19-re kell dobnod, hogy kiszállón legyél. Ezért fontos, hogy megtanuld azokat a számokat 170 alatt, amiről nem lehet kiszállni 3 darttal (159, 162, 163, 165, 166, 168, és 169). Győződj meg arról, hogy mikor 200 alá érsz, nem hagyod magad ezen számok valamelyikén. Ha számodra könnyebb, akkor azokat a számokat jegyezd meg, amiről ki lehet szállni három dart segítségével (170, 167, 164, 161, 160, és 158 és az ez alatti számok).
Mindig meg kell próbálni a lehető legtöbb pontot dobni a kiszállóig, illetve amíg folyamatosan érsz lefelé legalább annyi pontot dobni, hogy a következő célterületre érkezz. Ezzel dartokat spórolhatsz meg! A következő célterület a 130-től kezdődik és 91-ig tart. Van néhány szám ebben a csoportban, ami kilóg a sorból (129,128 és 125). A későbbiekben majd kitérünk rájuk, de ezek „csúnya” kiszállók. Itt az ideje, hogy megvitassuk ennek a csoportnak a két dartos kiszállóit, melyet kötelező jelleggel meg kell tanulni: 100, 101, 104, 107 és 110. Ha bárhol vagy 120-on belül, dobd az első dartot triplára úgy, hogy ha szimplát találsz, akkor még legyen két dartos kiszállód. Soha ne maradj 99-en! Íme egy példa: (126) Sok kezdő az első dartját a tripla 20-ra dobja, azonban ha elhibázza és csak szimpla 20 lesz a dobás, akkor 106-ról már nem tud kiszállni 2 darttal, így adtunk újabb 3 dartot az ellenfélnek. A megoldás: az első dart a tripla 19-et célozza meg, ha bejön, akkor marad a 72, ha csak szimpla a dobás, akkor marad a 107, azonban mindkét esetben ki lehet szállni még 2 darttal. Nem fontos megjegyezni az összes (162 db) kiszállót, csak ezeket a különleges számokat és számolási módot, és mindig arra törekedjünk, hogy minden esetben úgy kerekítsünk, hogy a legkorábban tudjunk dupla szektorra dobni. Ehhez fontos, hogy mielőtt a dobóvonalhoz lépsz, mindig számolj fejben.
90 talán a legfontosabb kiszálló az összes közül, innen ki lehet szállni tripla dobás nélkül. Biztonságban érzem magam ezen a ponton, mert tudom, hogy lesz legalább egy dartom ahhoz, hogy duplára dobjak, és kiszálljak. Ebben a szakaszban egy érdekes szám a 70. Győződjön meg arról, hogy ha 90 vagy annál kevesebb pontod van, akkor az első darttal már 70 pont alá érkezz, mivel 70 alatt már nem kell kényszerítened magad a tripla értékű mező megdobására. Íme egy példa: (88) Néhány játékos a tripla 16-ot, majd a dupla 20-at dobja, de egy elhibázott tripla 16 után 72-n maradsz, és ehhez szükséged van második dartra egy újabb triplára, hogy a harmadik dartot kiszállóra dobhasd, vagy adtál az ellenfélnek újabb 3 dart lehetőséget. A legjobb módja a tripla 20, majd a dupla 14. Ha elrontod a triplát, és szimpla szektort találsz, akkor még mindig 68-on leszel, amit be lehet fejezni egy tripla 18-cal, majd egy dupla 7-tel Ez így van: T18 és D7. Ezt azért kell így dobni, mert ha elvétenéd a második dartot (T18), és csak egy szimpla 18-at találsz, akkor még marad egy dartod a dupla bullra. Ez az az út, amin a profi játékosok járnak, és alkalmaznak ebben a szekcióban minden egyes alkalommal. Mielőtt az egy nyilas kiszállókhoz érsz, fontos, hogy figyelj a 61-70-ig terjedő szakaszra, amikor már csak két dart van a kezedben. Ha itt jársz, csak egy dolgot tehetsz:
70- T20, D5
69 - T19, D6
68 - T18, D7
67 - T17, D8
66 - T16, D9
65 - T15, D10
64 - T14, D11
63 - T13, D12
62 - T12, D13
61 - T11, D14
Az összes ilyen esetben, ha elvéted a triplát és csak szimplát találsz, akkor is lesz egy garantált dartod a dupla bullra, ezzel egy utolsó esélyt adva magadnak a győzelemre. Figyeld meg a sémát: a dobandó tripla mindig ugyanaz, mint a kiszálló egyes helyi értékén lévő szám+10 triplája. Ezt a szakaszt jól vésd az eszedbe, mert sokszor kihúzhat a szorult helyzetben a dupla bull.
Ezek után már csak az következik, hogy végig vegyük egyesével az összes lehetséges kiszállót, hogy mikor, mire célszerű dobni, és milyen stratégiát válassz. Ha mindezeket elsajátítod, akkor a kellő stratégiai fegyvertárral leszel felvértezve. A legbátrabbak pedig fognak kapni egy profi kiszálló táblát, mely a 170 feletti pontértéken lévő számok stratégiáját fogja taglalni. Mindez a cikkem folytatásában fog szerepelni.
Nos, nézzük a fentiek helyes használatával a leglogikusabb és legjobb stratégiával használható kiszállókat: (nyomtatható verzióban megtaláljátok a Letöltés menüpont alatt, vagy IDE KATTINTVA)
170 –T20, T20, DB - Ahogy az angolok mondják: Minden kiszálló Big Daddy-je -, sok sikert hozzá!
167 – T20, T19, DB - az első két darts megcserélhető.
164 – T20, T18, DB vagy T19, T19 - Itt tulajdonképpen két módon lehet kiszállni: T20, T18, T19, vagy T19, T19, DB, szeretem a másodikat, mert egyszerűbbnek tűnik, és a ritmus is megmarad.
161- T20, T17, DB – Ismét az első két darts megcserélhető
160- T20, T20, D20 - Ez az első három nyilas kiszálló, amit az egyik legnépszerűbb duplával tudod befejezni
158- T20, T20, D19 - Nem nagyon szép kiszálló, de jobb, mint a T18, T18, DB!
157- T20, T19, D20 – klasszikus, szép kiszálló
156- T20, T20, D18 - Az egyetlen út.
155- T20, T19, D19 - Ez egy kemény kiszálló, ha lehet kerüld el.
154- T20, T18, D20 - Az első variációhoz egy tipp: első nyílra T20-at dobsz. Ha elhibázod (134), célozd ismét a T20-at. Ha ezt is elhibázod (114) célszerű a DB-ra dobni, mert ha azt is elhinázod és csak 25-lesz belőle (89), akkor már a bűvös 90 pont alá kerültél és nagyobb százalékban lehet kidobni mint a 94-et. Ha ismét a 20-ast dobod és rontasz, akkor csak 94-ed marad, aminek legrosszabb esetben DB lehet a vége.
153- T20, T19, D18 – Ez az a kiszálló, ahol az egész táblát körbe kell dobni, ha lehet kerüld el (Nekem már sikerült kidobni J)
152- T20, T20, D16 - A legtöbb ember imádja ezt a kiszállót.
151- T20, T17, D20 vagy T19, T18, D20 - Ismét a nagyobb triplával kezdődőt tudom ajánlani
150- T20, T18, D18 vagy T19, T19, D18
149- T20, T19, D16 - Egy másik hűvös kiszálló
148- T20, T20, D14 vagy T19, T17, D20 - Vannak más lehetőségek, de e kettő a legjobb.
147- T20, T17, D18 vagy T19, T18, D18 147
146- T20, T18, D16 vagy T19. 146 - T20, T18
145- T20, T19, D14 – több lehetőség van kiszállni, de célszerű a legnagyobb triplával kezdeni (emlékezz a 3 szektorra – 170, 130, 90)
144- T20, T20, D12 – Ha jó ritmussal dobod, akkor egy könnyű kiszállónak mondható.
143- T20, T17, D16 vagy T19, T18, D16
142- T20, T14, D20 vagy T19, T19, D14 – Amit még valójában szeretek, és amúgy mindig ezt dobom, T20, DB, D16. Ezzel az a gond, hogy két nyíllal hazardírozás a kisebb DB-t dobni, mint a T14-et, melybe a nagysága miatt nagyobb valószínűséggel beletalálsz. (Azonban a DB meg a tábla közepe, jobban rálehet koncentrálni, döntse el mindenki maga, hogy melyiket választja J)
141- T20, T19, D12 - Sok más lehetőség van, de ne feledd, mindig mérlegeld, hogy 90 alá kerülsz-e?
140- T20, T20, D10 – Ne ess kísértésbe az első T20 után, hogy 80-ról D16-ra maradhatsz, mert ha elrontod a T16-ot, akkor csak triplával tudsz egyszerű duplán maradni. Tessék szépen a T20-at célozni második dartra is. Ha nem találsz, akkor is 40 maradhat.
139 - T20, T13, D20 – Hasonló a helyzet, mint 140-nél. Talán ezt a variációt többen dobják, de itt is ha elrontod a második dartot, akkor csak triplávan maradhatsz egyszerű duplán. Próbáld ki a T20, T19, D11. Ha elrontod a T19-et, akkor is elér egy szimpla, hogy a közkedvelt D20-ra maradj.
138- T20, T18, D12 vagy T19, T19, D12
137- T20, T19, D10
136- T20, T20, D8
135 – DB, T15, D20 (SOSE: T20, T17, D12) – Emlékezz a korábbi „A győzelem kulcsa: stratégia és pontosság - III. rész” cikkre, ahol már kivételként kezeltem a 135-öt. Elegendő egy tripla szektor is ha DB-lal kezdesz. Továbbá ha az első nyíl csak szimpla Bull, akkor a 110 még két nyilas kiszálló: T20, DB. Sose hazardírozz a második variációval, mert ha elrontod az első dartot, adtál újabb kört az ellenfelednek, mert a 115 nem kétnyilas kiszálló!
134 - T20, T16, D13 vagy T20, T14, D16– Az első egy biztonsági variáció. Ugyanis az első helyes dart után ha a T16-ot célzod, és véletlen elrontod, átcsúszik T8-ba, akkor még maradhat a DB. Habár ez az egyik ökölszabályt rúgja fel, ha eltalálod a T16-ot: - ahogy Tar Béla is tanítja – „Sose maradj páratlan szám dupláján!” A második variáció közkedveltebb.
133- T20, T19, D8
132- DB, DB, D16 (SOSE: T20, T16, D12) – Ugyanaz a helyzet, mint a 135-nél. Ha elrontanád első dartra a T20-at akkor már a 112-ről nem tudsz kiszállni két nyíllal. Csak az első variációt használd! Rémisztő a két DB, de logikus: ha első dartra csak szimpla bull, akkor a 107 még két nyílból megoldható: T19, DB! Rémisztő a két DB, de nincs felemelőbb érzés ha sikerül, higgy nekem, már sikerült kidobnom két DB-lal!
131 - T20, T13, D16 vagy T19, T14, D16 – Ugyanaz a szituáció, mint a 134-nél. Két lehetőséged van. Az első közkedveltebb, azonban a második kombinációnál, ha történetesen az első dart a T19 helyett a T7-be landol, akkor még két nyílból i tudsz szállni 110-ről: T20, DB.
130- T20, T20, D5 – Ez a helyes kombináció! Ha elrontod a triplát, még mindig marad a már sokat emlegetett 110, ami ugye hány nyilas kiszálló? J Igen, kezditek érezni a lényeget J Ami még szép ebben a kiszállóban, hogy innentől elég egy tripla első két dart valamelyikére, hogy ki tudj szállni (persze a megfelelő tripla J)
129- T19, T16, D24 vagy T20, T19, D6 - Ez, és a következő kiszálló egy igazi szemét kiszálló, ha teheted, próbáld meg elkerülni. (Lehet, hogy pont a jellege miatt az egyik kedvencemJ). A normál stratégia azt mondja, hogy az első darttal a T19-et kell megcélozni. Ha nem találod el, akkor marad a jó öreg 110 két nyílból, ezt már mindenki fújja. De ha megvan a T19, akkor sajnos még nem kerülsz 70 pont alá, ahol már elég egy szimpla ahhoz, hogy 3. darttal kiszállóra dobj, hanem 72-n maradsz, amihez ismét tripla kell (T16 majd D24). A másik variáció pedig az első nyílra dobott T20. Ez azonban azért veszélyes, mert ha csak szimpla 20-at találsz, akkor a maradék 109 nem két nyilas kiszálló, de T20-szal 70 pont alá kerülhetsz. Tehát, most már ismered mindkettő hátrányát, lehet próbálkozni.
128- T18, T14 , D16 vagy T20, T18, D7 vagy T18, T18, D10 – Olvassátok el a 129 kiszállójának taglálását, ugyanaz vonatkozik erre a számra is.
127- T20, T17, D8 – Több lehetőség van, de T20-szal kell kezdeni, hogy 70 alá érj. Ha az első nyilad szimpla, akkor a 107-et még meg tudod oldani két dartból (T19 és DB). Mondhatod, hogy első nyílra mehetsz T17-re is, mert ha kimarad a 110 is két nyilas kiszálló. Azonban ha eltalálod, akkor nem kerülsz 70 pont alá. 76-ot pedig ismét csak egy tripla és dupla szektorral (T20, D8) tudod megoldani, míg a 67-hez elég egy szimpla és egy dupla (17 és DB)
126- T19, T19, D6 – Ez is egy olyan klasz kiszálló, mint amiket a korábbiakban tárgyaltunk. Az első két dartot T19-re kell célozni. Ha csak az egyik jön be akkor DB, ha mindkettő akkor D6.
125- T18,T19, D7 vagy T20, T15, D10 – Nézd meg a hátrányokat 129-nél. Itt is ugyanez a jellemző. Azonban van egy variáció, ami az első kettőnél közkedveltebb (Az „Arcos” kiszálló): DB, B, DB: ha elrontod a DB-t, akkor még 100 pontod marad: T20, D20.
124- T20, T14, D11 – Ha elrontod az első dartot, akkor még mindig van lehetőség T18 majd DB-ra. Ha bejön az első, de hiányzik a második dart, a harmadik nyílra még a DB-lal megoldhatod.
123- T19, T16, D9 – Mint ahogy látod, az összes 120-as kiszálló titka, hogy az első dartnak triplának kell lennie, hogy 70 pont alá kerülj, azonban nem mindegy melyik tripla. Mindig arra kell dobni, amit ha elrontasz és szimpla lesz, akkor két nyilas kiszállón maradj (100, 101, 104, 107, és 110). Aztán a második nyílra olyan triplát kell megcélozni, amit ha elvétesz, akkor is harmadik dartra DB-on maradj.
122- T18, T18, D7 – Ez a D7-es végű kiszálló érdekes, de ez az egyetlen profi módja a kiszállásnak a 123-nál taglaltak alapján.
121- T20, T11, D14 vagy T17, T20, D5 - Mindkét esetben az első darttal ha eltaláljuk a triplát 70 pont alá érünk, ha elrontjuk, két nyilas kiszállón maradunk. Azonban én a magasabb triplát preferálom.
120- T20, S20, D20 - Amire szükséged van: egy jó ritmus, és az első két dart valamelyikére dobott T20-ra (és persze a végén a D20-ra). (Nagyon vagányok megpróbálhatják a 3 darab D20-at, de ez minden darts alapelvet és gondolkodás módot felborít, így csak a hazardírozó kamikázéknak ajánlom J)
119- T19, T12, D13 – Ugye T20-szal nem akartok kezdeni? Emlékezz a „A győzelem kulcsa: stratégia és pontosság - III. rész” cikkre: Soha nem maradunk 99-re!
118- T20, S18, D20 – Nagy a kísértés, hogy a T18-cal kezdjünk, mert ha kimarad, akkor a kerek 100 pontra (T20, D20) dobhatunk. Azonban sokan figyelmen kívül hagyják a tényt, hogy ha az első darttal eltaláljuk az első triplát, akkor T18-cal 62-n maradnak (T12, D13: emlékezz a „A győzelem kulcsa: stratégia és pontosság - III. rész 70-61-es szakaszára két nyíllal”), ami nehezebb, mint T20-szal az 58 (18, D20).
117- T20, S17,D20 vagy T19, S20, D20 – Erre a kiszállóra van egy pár érdekes opció: az első T20, S17, D20. Ha elrontod az első dartot még akkor 97 pontod marad, ami T19 és D20. Másik lehetőség a T19, S20, D20. E verzió előnye, hogy ha esetleg a szektort is elrontod, pl.: 7-es szektor lesz az első dartod, akkor még mindig két nyilas kiszállón maradsz (jó öreg 110), míg ha az első opciódat dobod, egy véletlen 5-ös vagy 1-es szektorral már nem leszel kiszállón. A hátránya viszont az, hogy ha csak szimpla 19-et találsz, akkor a 98-at csak úgy tudod megoldani, hogy dobsz egy T20-at és egy pártalan szám dupláján maradsz, ez pedig a D19. És ugye páratlan szám duplájára nem kerekítünk! Nem egyszerű, de nem is lehetetlen kidobni. Tehát 117-nél se ess kísértésbe, mint 118-nál: vonzó a kerek 100 pont két nyílra, de ne hagyd figyelmen kívül, hogy a 66 lét darttal sokkal keményebb, mint akár az 57 vagy 60.
116- T19, S19, D20 vagy T20, S16, D20 - Ez sokkal barátságosabb, mint a 126, mindössze amire szükséged van, legalább egy T19 első két dart valamelyikére, és egy dupla szektorra a végére. Egy szimpla 19 után marad a 97 (T19, D29). Ennél a variációnál van egy plusz hozzáadott érték. Ha ezt választod, akkor az első két nyilat ugyanoda kell dobni, mindet T19 irányába! A T20, S16, D20 variáció sem rossz, szeretem, De ha eltalálom a T20-at, akkor a tábla egy másik pontjára le kell váltanom (S16), ami persze egy gyakorlott versenyzőnek nem akadály, de egy kezdő hibázhat, és egyből nincs kiszállón.
115- T19, S18, D20 vagy T20, S15, D20 – Az első variáció előnye, hogy ha az első dartot elhibázod, akkor valamelyest könnyebbnek tűnik a 96 (T20, D18), mint a 95 (T19, D19). A másik variáció előnye az lehet, hogy ha az első dartot balra hibázod (S5), akkor jön a 110-es kiszálló két nyílból.
114- T20, S14, D20 vagy T19, S17, D20 – A második variáció előnye abban van, hogy ha elrontod első nyílra a szektort, akkor még két nyilas kiszállón maradsz (S7, T19, DB).
113- T19, S16, D20 – Ha hibázol akkor is csak a szimpla 3 vagy a tripla 3 menthet még két nyilas kiszállóra.
112- T20, T12, D8 – Ha eltalálod az első triplát, akkor a második nyilad mindenféleképp a S12 legyen. 52-nél ne ess kísértésbe, hogy egy 20-as szektorral D16-on maradhatsz! A T20 akkor csúszik be, amikor a legkevésbé számítasz rá. Kiszállótól független jó tanács és talán ez a kiszálló példázza leginkább! Ha már második nyílra szimpla szektor kell a kerekítéshez, mindig olyat válassz, aminek a tripla szektorával nem sokallsz be.
111- T20, S11, D20 vagy T19, S14, D20 - A második variációnál szintén nagy a kísértés arra, hogy ha az első nyilat elrontom (T19 helyett S19), akkor egy T20-szal 32-n maradhatok. Nem szép, de annál nagyobb a büszkeség, ha megvan a T19, mert így egy teljes táblát felhasználó kiszállóról van szó. Innentől kezdve egy hatalmas különbség van a három és a két nyilas kiszállók között, melyek két különböző stratégiát követelnek meg. Ahol lehetséges, megmutatom mindkettőt.
110- 3 DART - T20, T10, D10 vagy T19, S13, D20 – Első kombinációnál, ha eltalálod az S10-est második nyílra, jöhet a D20. Az S18 és D16 veszélyes lehet, mert egy esetleges T18-cal besokalhatsz. Mindig olyan szimpla szektorral kerekíts, melynek a triplájával még nem sokalsz be! (Megjegyzés: Csak akkor dobj DB-ra, ha azt utolsó nyíllal teszed!) Még egy jó kiszálló: T19, S13, D20: biztonságot adhat egy esetleges S3 vagy T3, mert ezek eltalálása után is kiszállón maradsz.
110- 2 DART - T20, DB
109- T20, S9, D20 vagy T19, T12, D8 – T20 után az S9 és a T9 is kiszállóra segít. Ismét egy jó példa: 49 esetén az S17 nem jó megoldás, mert T17-tel besokalhatsz! Itt is a biztonságra kell játszanunk, hiszen az első dart elhibázása esetén (ha S5-öt találsz) a 104 még két nyilas kiszálló. Másik lehetőség: T19, T12, D8 (Tipp: nézd meg a 112-nél a két nyilas magyarázatot 52-re)
108- T20, S16, D16 vagy T19, S11, D20 - Ez egy nagyon jó kiszálló, csak kicsit csúnyítja a második dartra dobandó S16. Esetleges T16-tal besokalhatsz. Amikor a S16-ot célzod második dartra, jusson eszedbe, hány jó szektor van a környékén: D16, D8, T8, S8. Bármelyik jó kerekítésre. Sokan használnak itt egy trükköt, hogy a két szektor közé céloznak a biztonság kedvéért. (Tipp: azért célozd be a neked megfelelő szektort, ne csak „ahogy esik, úgy puffan” legyen). Másik kombinációnál, ha az első dartot elvéted, akkor 89-re ismét T19-et kell dobni, és akár az első dart be is segítheti a triplába. Onnan meg a jó öreg D16 jöhet.
107- 3 DART - T19, T10, D10 – Ennek a kombinációnak az előnye, hogy ha első dartra bármely irányba szektort rontasz, még mindig két nyilas kiszállón maradsz (S3 esetében 104, S7 esetén 100)
107- 2 DART - T19, DB
106- T20, T10, D8 – Azért jó ez a kombi, mert van egy lehetőséged első dartra hibázni. S5-tel még két nyilas kiszállón maradsz: 101. Második nyílra a T10 célzása esetén nem gond, ha S10, vagy S6 jön, mindkettőről kiszállón maradsz (36 vagy 40).
105- T20, S13, D16 – Első dartra szintén van kétirányú lehetőséged hibázni, ha a T20-at célzod, míg T19-nél csak a S7-es lehet mentsvár, habár a kétnyilas 98 csúnya kiszálló, páratlan szám duplájával befejezve (T20, D19)
104- 3 DART - T19, S15, D16 – Ez az egyetlen variáció, mely első nyilas szektor hibázás esetén még kiszállón maradhatsz. T20 és T18 esetén bármely irányba rontasz, nem leszel két nyilas kiszállón. Nem szép kiszálló, de érdemes a biztonsági gondolkodásmódot erőltetni. Hamar hozzá lehet szokni!
104- 2 DART - T18, DB
103- T19, S10, D18 vagy T19, S6, D20 – T19 után 46-on maradsz, ahol jöhet a korábban már taglalt S6 – S10-es szekció, bármelyiket találod el, kiszállón maradsz.
102- T20, S10, D16 – Ha a T20-at elrontod, 82-re célszerű a T14-et célozni a DB helyett. Talán a mérete miatt könnyebb kidobni, mint a DB-t, azonban a DB-ra jobban rá lehet koncentrálni. Döntse el mindenki maga!
101- 3 DART – T20, S9, D16 vagy T19, T12, D4 - Soha ne dobj első dartra T17-et mert hiba esetén (S2) már nem leszel kiszállón.
101- 2 DART – T17, DB
100- T20, D20 – Nagyon figyelj oda, hogy ne legyen az első dart S1. 99 nem kiszálló!
99- T19, S10, D16
98- T20, D19 - Az egyetlen út!
97- T19, D20
96- T20, D18
95- SB, T20, D5 vagy T19, D19 – Most következik az a szekció, ahol a DB-lal célszerű kezdeni, hogy egy SB után még két nyilas kiszállón maradj, egy szimpla szektor utáni DB-lal. Nem kell tripla a kiszálláshoz.
94- SB, T19, D6 vagy T18, D20
93- SB, T18, D7 vagy T19, D18
92- SB, T17, D8 vagy T20, D16
91- SB, T16, D9 vagy T17, D20
90- 3 DART - T20, D15 – Első dartra egy S20 után még 70-ről ki lehet szállni. Második nyíl ismét a T20-at célozza. Ha megvan, jöhet a D5, ha ismét mellé, akkor még a DB segíthet. Ez az egyetlen olyan kiszálló, ahol megengedett, hogy egy tripla után páratlan szám dupláján maradj, a fenti levezetésből kifolyólag. A biztonsági S20-ak felülírják a páratlan szám duplájának szabályát.
90- 2 DART - T18, D18
89- T19, D16
88- T20, D14 – Soha ne kezdj T16-tal, mert hibázás esetén nem fogsz maradni 16-70közötti számon. (Emlékezz: „A győzelem kulcsa: stratégia és pontosság - III. rész”)
87- T17, D18
86- T18, D16
85- T19, D14 vagy T15, D20
84- T20, D12
83- T17, D16
82- T14, D20 vagy DB, D16 – Ahogy korábban is írtam, két nyíllal a kezedben a legjobb megoldás az első kombináció. Azonban ha mindhárom dart a kezedben van, választhatod a DB, D16 kombinációt. SB esetén egy egyszerű S17, D20 marad.
81- T19, D12 vagy T15, D18
80- T20, D10 – Itt két S20 után is ki tudsz szállni. Szép és egyszerű kiszálló. Ne feledd, hogy nem szabad T16-tal kezdeni. A kísértés nagy, hogy D16-on maradj, azonban ha elvéted, 64 után a legrosszabb esetben DB-on maradhatsz.
79- T19, D11 vagy T13, D20 – Ha a két kombinációnál elvéted az első dartot, akkor az első lehetőségnél könnyebb kidobni a 60-at, mint a másodiknál a 66-ot.
78- T18, D12
77- T19, D10 – Jobb megoldás, mint a T15, mert egy S15-tel nem kerülsz 60 alá, ahol már elég egy szimpla mező is a duplára kerekítéshez.
76- T20, D8 vagy T16, D14 – Általában az első variációt dobom, azonban elég egyszer beleszaladni abba, hogy az első dart az S5-be landol, és 71 esetén ismét kell a tripla a kiszálláshoz. Ezek után átszoktam a T16, D14 variációra, mert hiba esetén marad a 60, ami egy szimplával kerekítve D20-szal befejezhető.
75- T17, D12
74- T14, D16
73- T19, D8
72- T16, D12 vagy T20, D6
71- 3 DART - T13, D16
71- 2 DART - T19, D7 – Azért kell erre dobni, mert becsúszhat még a T7, így maradhat harmadik nyílra a DB.
70- 3 DART - T18, D8
70- 2 DART - T20, D5
69- T19, D6
68- 3 DART - T16, D10 vagy T20, D8 – Mindig számolj, hogy első nyíl után 60 pont alá kerülj.
68- 2 DART - T18, D7
67- T17, D8 vagy T9, D20 – Az első kombináció az egyetlen út akkor, ha két dart van a kezedben, de ha három dart van a kezedben, megpróbálhatod a T9-et majd a D20-at.
66- 3 DART -T10, D18 vagy T18, D6 vagy DB, D8
66- 2 DART -T16, D9
65-3 DART- T19, D4 vagy T15, D10 vagy T11, D16 - Talán a harmadik variáció a legjobb, hiszen a 11-es szektor körül olyan számok vannak, amik hiba esetén még 60 pont alá juttatnak.
65- 2 DART - T15, D10
64- 3 DART - T16, D8 – Ez egy gyönyörű kiszálló, rengeteg hibázási lehetőséggel! Mind a S16, S8, T8 jó a kiszálláshoz.
64- 2 DART - T14, D11
63- 3 DART - T17, D6 vagy T13, D24
63- 2 DART - T13, D12
62- 3 DART - T10, D16
62- 2 DART - T12, D13
61- 3 DART - T15, D8
61- 2 DART - T11, D14
60- S20, D20
59- S19, D20
58- S18, D20
57- S17, D20
56- T16, D4
55- S15, D20
54- S14, D20
53- S13, D20 vagy S17, D18 – A második lehetőség akkor jobb választás ha két nyilad van a kezedben, mert becsúszhat a 17-es szektor melletti 3-as szektor, akkor még jöhet a DB. Ettől a ponttól kezdve az első darttal úgy tudsz majd kerekíteni, hogy D16-on maradj. Legyen mindig a szemed előtt a fentiekben taglalt biztonsági gondolkodásmód (Mi van akkor ha elhibázod a szektort?)
52- T12, D8 – Maradj távol a S20-tól első nyílra! Ne feledd el: a T20 akkor jön amikor a legkevésbé számítasz rá!
51- S11, D20 vagy S15, D18 – 52 mintájára kerüld a S19-et első dartra.
50- S10, D20 – Csak utolsó darttal dobj DB-ra. Szintén csábító a S18, csak gondolj bele, mi történik akkor, ha becsúszik a T18…
49- S9, D20 – Óvatosan! A 9-es szektor melletti T17 keresztbehúzhatja elképzeléseidet!
48- S16, D16 – Ez az egyetlen eset, amikor azt tanácsolom, hogy nyugodtan dobj a tripla szektor melletti szimpla irányába, attól függetlenül, hogy besokalhatsz (T16), mert a biztonsági hibázási lehetőségek oly magasak (S8, T8, D16, D8).
47- S15, D16 vagy S7, D20
46- S6, D20 vagy S10, D18 - Ha a 6-os vagy 10-es szektort találod el, mindkét eset megfelelő
45- S13, D16
44- S12, D16 vagy S4, D20
43- S11, D16 vagy S3, D20
42- S10, D16 vagy S6, D18 – Ha a 6-os vagy 10-es szektort találod el, mindkét eset megfelelő
41- S9, D16
40- D20
39- S7, D16 vagy S19, D10 vagy S3, D18
38- D19
37- S5, D16
36- D18
35- S3, D16
34- D17
33- S1, D16 vagy S17, D8 – A második variációnál van egy biztonsági kimenet, ha S3-at találsz a D15 még megmenthet.
32- D16
31- S15, D8
30- D15
29- S13, D8
28- D14
27- S19, D4 vagy S7, D10 vagy S11, D8
26- D13
25- S17, D4 vagy S9, D8
24- D12
23- S7, D8
22- D11
21- S5, D8 vagy S17, D2
20- D10
19- S11, D4 vagy S3, D8
18- D9
17- S9, D4 vagy S1, D8- azonban vigyázz a második kombinációnál, mert ha elvéted a S1-et, újabb 3 nyilat adtál az ellenfélnek.
16- D8
15- S7, D4
Innentől már nagyon nincs mit magyarázni. Akik eljutottak idáig, azok megérdemelnek egy magasabb dimenziót is, amit a cikkünk folytatásában fogunk közölni!
Eddig átvettük a teljes gondolkodásmódot 170-től a legkisebb kiszállóig. Most pedig, ha mindenki felkészült, jöjjön a 170 feletti gondolkodásmód. Mert hiszed vagy sem, ha igazán jó darts játékossá szeretnél válni, akkor (és most ülj le, kapaszkodj meg) már az sem mindegy például, hogy 409-re mit dobsz! Az alapvető logika, amiből kiindulok, az az, hogy 501 pontról a lehető legnagyobb dobásokkal, és a lehető legkevesebb dartból le kell érni 0-ra. Ezt a stratégát követtük már 170 pontérték alatt, de gondoltátok-e, hogy ennek a stratégiának már 170 pont felett, akár minden egyes pontértéken jelentős szerepe van? Most gondoljátok végig, hogy melyek azok a számok, amiket már te is ismersz 170 pont felett, ahol elkezd az ember gondolkodni, hogy mit is dobjon rá? 220? 234? 301? 307? Bizony, vannak jeles számok ahol nem csak a tripla 20-at kell megsorozni, mert 1-1 hiba esetén olyan számon fogsz maradni, aminek csak ellenfél fog örülni, hiszen akaratlanul is adtál neki további 3 dartot a feszültségmentes kiszállásra. Most mondhatod azt, hogy én még kezdő játékos vagyok, mindek kezdjek el 350 pont környékén agyalni a számokon, mikor úgy sem tudok 3 triplás kört teljesíteni még… Most megsúgom nektek: nem az a lényeg, hogy meg tudod-e csinálni vagy sem. Egy a lényeg: már az alapoknál ültesd el a 170 pont feletti stratégiát a fejedben, mert rendszeres edzéssel hamar el fogsz jutni oda, hogy például 302-re ne tripla 20-szal kezdj, mint Taylor (aki nem mellesleg állandóan 180-at dob rá, de mi van akkor, ha egy tripla 20-at elhibáz? 302-140? Kiszálló?).
Akkor kezdjük is el a közös matekórát. Induljunk el 501 pontról és vegyük végig a különböző számhalmazokat, ahova juthatunk.
Fontos ennél a 3 számnál, hogy a ha nem találsz tripla mezőt, akkor nem szabad mindhárom dartot ugyanabba a szektorba dobni. A logikája pedig a következő: olyan számon kell maradni ezekről a számokról, amire ha 180-at, vagy 177-et (tehát 3 triplás kört dobsz), akkor kiszállóra érj. Gondold csak végig: 409-re dobsz egy 20, 20, 19 variációt, így marad a 350, amire ha teljesítesz egy max. kört 180-as dobással, akkor 170-re jöhetsz. 350-ről elegendő így 6 dart, tehát 2 kör! De ha 409-re 20, 20, 20 variációt dobsz akkor a maradék 349 legkevesebb 3 körből tudod megoldani, így már itt adtál az ellenfélnek egy plusz kört, ami ugye 3 dartból áll.
Olyan számokhoz értünk, amiket egyszerűen el kell kerülni. Nincs rá olyan kombináció, amit ha megdobsz, kiszállón maradnál. Vagy bemagolod ezeket a számokat, vagy csak a fentebb leírt logikát követed: egy a lényeg: mindig ott legyen a fejedben az alap és elsődleges logika: a lehető legnagyobb dobásokkal a lehető legkevesebb dartból kell megoldani az aktuális leget!
A bullos kezdések hazájába érkeztünk e két számnál. Itt bejön a képbe az a logika, hogy mi van, ha elrontom az első nyilamat? Tehát a korábban tárgyalt gondolatmenetet kiegészítjük fejben egy egyfajta biztonsági játékkal is. Itt kiemelném, hogy a tv-ben ilyet nem fogsz látni, mert ott már olyan szinten vannak a játékosok, hogy bármikor dobnak rá 3 triplát bármilyen kombinációban, ami nekik jó. De mi Magyarországon vagyunk, tehát, illik és jövedelmezőbb is követni ezt a menetet. Szóval csak a Bullal kezdj! Ha elvéted, és S25, akkor is tudsz még rá két nyílból 120 pontot dobni, ami eredménye: 170-es kiszálló! Ha T20-at célzod, és elrontod, arra már a következő két nyílból nem tudsz akkora értéket dobni, amivel kiszállón maradnál. Újabb 3 nyíl az ellenfélnek!
Ez a tól-ig számhalmaz olyan számokat tartalmaz, aminél nem mindegy, hogy első dartra melyik szám tripla szektorát célozzuk meg. Nézzük példának okáért a 308-at. A 308-nál annál az érdekes szituációban vagyunk, hogy ha a nem jó szimpla vagy tripla szektorral kezdesz, akkor nem lesz elég még két tripla ahhoz, hogy kiszállón maradj! Vegyük első nyílra a szimpla szektorokat: S20. Ha S20-szal kezdesz, akkor, már nem jó rá a két T20, mert az csak 168. Ugyanígy a S19! Viszon az S18-még jó, de utána kell a két T20. Nézzük a triplákat: T18. Ha ezzel kezdesz, akkor kelleni fog a következő két nyílra is tripla!
Ha jól megnézitek, ahhoz a halmazhoz érkeztünk (a 271 kivételével), ahol már elegendő egy 100-as dobás, amivel 170 alá érkezel, de pont olyan számra, ami nem kiszálló. Ezért itt is mindenki gondolkodjon el azon, hogy mikor, hova kerekít.
Már nagyon közel vagyunk a kiszállóhoz, de még ezeken a számokon is véthetünk olyan hibákat, amivel újabb kört adhatunk az ellenfélnek, mert példának okáért: 234-re dobsz két 20-as szektort, akkor a 194-es maradék már olyan szám, amire 1 darttal nem tudsz olyan értéket dobni, amivel kiszállón maradnál.
A fenti logikák követésével végig vettük azokat a számokat, buktatókat, amiket ha jól bevésel az agyadba, tuti pár darttal jobb játékos lehetsz az ellenfelednél. Igaz így, hogy most lerántottuk a leplet a darts matekjáról, már lehet, hogy az ellenfeled is ismerni fogja ezeket a trükköket, tehát a további jó tanácsunk: edz, edz, edz, hiszen ebben a pillanatban is van olyan valaki, aki dobja a dartokat és jobb akar lenni, mint Te!
Nyomtatható verzióban az alábbi linkekre kattintva tudjátok letölteni a két kiszállótáblánkat:
3 évig az ország I. osztályú egyesülete 2013-2015
Az ország egyik legnagyobb darts egyesülete
Férfi és női csapataink meghatározóak az országban
7 éve utánpótlás képző egyesület
Csatlakozz hozzánk, és legyél TE az új BDSE Csillag!